Чому срібло вважається бактерицидним, а золото ні?

222

Властивість срібла вбивати бактерії люди виявили ще 4 тис років назад. У Стародавній Греції воду наливали в срібні судини, а в Стародавньому Єгипті використовували для дезінфекції ран спеціальні срібні пластини. Слов’яни клали на дно посуду срібні кільця. У християнстві використовують святу воду з розчиненим у ній сріблом.

Чому срібло вважається бактерицидним, а золото ні?

Як саме працює срібло?

Іони срібла вбивають бактерії. Вони вступають у взаємодію з їх ферментами і порушують обмін речовин бактерії з навколишнім середовищем. Через срібла, у бактерій блокується доступ до кисню.

При нагріванні бактерицидний ефект срібла різко збільшується. Якщо нагріти воду з сріблом з 1 до 10 градусів, ефективність срібла в боротьбі з бактеріями виросте в чотири рази.

А при температурі в 42 градусів посріблена вода повністю буде знезаражена за півгодини. А, наприклад, кишкові палички будуть знищені за 20 хв. Для цього достатньо концентрації срібла всього 0,5 мг / л.

Срібло є і в людських тканинах, причому найбільша концентрація срібла – в мозку. Роль цього металу в організмі недостатньо вивчена, вважається, що срібло важливо для функціонування нервової системи.

Але надлишок срібла шкідливий – цей метал негативно впливає на обмін речовин і руйнує ДНК. Офіційна норма Госсанепідемнадзора по концентрації срібла в питній воді – 0,05 мг / л. 10 грамів срібла – це смертельно небезпечна норма.

Одномоментно вода з більшою концентрацією срібла навряд чи завдасть серйозної шкоди організму. Але якщо концентрація буде вище рекомендованої, срібло буде накопичуватися в організмі, що вже небезпечно для здоров’я.

Зараз існує безліч набагато більш ефективних антисептиків, ніж срібло і немає потреби його використовувати для очищення води від бактерій.

Золото і мідь проти срібла

З сріблом розібралися, тепер перейдемо до інших, близьких до нього металам. Принцип їх дії на бактерії близький до сріблу, але є відмінності в активності іонів.

Як виявилося, мідь і золото теж мають бактерицидні властивості. Знаменитий російський лікар Сергій Боткін експериментував з цими металами, вивчаючи їх бактерицидні властивості.

Він впливав цими металами на дифтерійну і тифозну палички і стафілокок. Виявилося, що в середньому срібло в 2-3 рази швидше вбиває бактерії, ніж мідь. Золото з цих трьох металів показало найгірший результат. Золото вбивало бактерії в 4-7 разів повільніше ніж срібло і в 2-3 рази поступалося міддю. До того ж, золото набагато гірше реагує на тепло. Якщо нагріта вода зі сріблом швидко знезаражується, але у золота цей ефект не виражений.

Підіб’ємо підсумок і відповімо на питання в заголовку. Формально, і золото і срібло вбивають бактерії. Але в побуті та медицині використовують саме срібло. Золото не вважається бактерицидним, тому що вбиває бактерії дуже повільно. Ефект є, але помітний слабо. Але в медицині золото все-таки використовують. Цей метал входить до складу деяких ліків проти ревматоїдного артриту.

Автор:
Знайшли помилку в тексті, будь-ласка, виділіть її мишкою і натисніть(Ctrl+Enter).